úterý 12. prosince 2017

Knihy pro děti, které jsem si koupila až v dospělosti I.

Myslím, že jsem si nemohla vybrat lepší období pro napsání tohoto článku. Kdy jindy se skoro všichni dospělí vrací rádi a často do dětských let než zrovna v čase Vánoc? Možná ještě v létě, když lítostivě vzpomínají na to, jaké to je mít dva měsíce prázdniny :D. V létě ale většinou děti moc nečtou, lítají po venku a užívají si pěkného počasí, takže knižní článek okolo Vánoc je naprosto ideální. Tákže... nejenom, že si dneska můžete se mnou zavzpomínat na ta bezstarostná léta, ale třeba se vám nějaké tipy na knihy můžou ještě hodit. Mám tu nějakého Ježíška opozdilce?


Já jsem k dětským knihám tíhla vždycky, i když jsem už byla dávno dospělá. Pokud mě sledujete dýl, tak víte, že poslední dva roky čtu úplně nejvíc YA. Jsem prostě stále kouskem duše dítětem a pak to tak dopadá i s mojí knihovnou.

A rovnou začnu knihami, které jsou pro mě doslova srdeční záležitostí. Některé jsem jako malá vlastnila, ale někde se ztratily nebo zničily, takže jsem si je musela teďka pořídit znova. Některé obsahují krásné ilustrace, které mám právě s dětstvím spojené, takže když jsem viděla další dětskou knihou s těmi překrásnými obrázky, musela jsem si ji koupit.


Do první kategorie rozhodně patří O Veselé mašince.
Kdo by neznal tohle opravdu hodně profláknuté leporelo? Já když ho viděla tenkrát na Dni železnice, musela jsem si ho okamžitě koupit. A nejenom to, dokonce jsem si pořídila i úplně stejné omalovánky. Celá kniha je úplně stejná, jako bývala kdysi, a to je na tom úplně to nejkrásnější.



Do druhé kategorie určitě řadím České Vánoce Josefa Lady, Helena Zmatlíková Dětem a Od svítání do šera. U všech těchto knih hrají hlavní roli obrázky. Já vím, že zrovna Josefa Ladu, Helenu Zmatlíkovou a Marii Fischerovou-Kvěchovou znají všichni, ale taky chápu proč. Jsou to opravdu úžasní ilustrátoři a já jsem moc ráda, že jsem dětství mohla prožít právě s jejich knihami. Ještě nutně potřebuju nějakou knihu s ilustracemi Vlasty Švejdové. Kdybych si nepřipadala jako blázen, tak si nakoupím i všechny knihy od Walta Disneyho, ale těch se mi naštěstí hodně dochovalo původních :D.









Další kategorie jsou různá pokračování osvědčených knih, které jsem jako malá četla. Sem s čistým svědomím můžu zařadit třeba Nové Mikulášovy patálie, Deoduši či Medvědy.

Z prvních původních dílů Malého Mikuláše jsem byla naprosto nadšená, takže když se objevilo dvojité pokračování, neváhala jsem ani minutu. Jen tak mimochodem Mikuláše máme teďka za 99 Kč v Levných knihách, takže pokud o něm někdo uvažujete, tak se stavte :) Je to moc pěkná kniha, možná spíše pro kluky, ale i mně se fakt líbila.




Fimfáru jsem se hrozně dlouho bránila, až jsem si ho teda nakonec přečetla a pak hnedka dokoupila Deoduši :D. Nešlo to prostě udělat jinak. Pan Werich je geniální vypravěč.




Medvědi nejsou pokračování jako takové. Spíš mi hodně připomínají jednu peckovou knížku z dětství, která se jmenovala nějak "Kdo bydlí v domě"? Neříká vám to někomu něco? Na první a poslední straně byl řez domem, kde bydlelo více rodin, a celá kniha byla dělaná na způsob hledání v obrázcích, poznávání a popisování. Textu tam bylo minimum a já jsem tu knížku milovala. Medvědi mi ji hodně připomínají jak tvrdými stránkami, tak velikostí a hlavně samotným principem. Anne Suess má boží ilustrace a knih vydala už několik. Koukněte třeba tady. Já mám rozhodně v plánu si sbírku doplnit.





Kategorie sama pro sebe je Veselá farma. Kdysi dávno na ni běžela reklama v televizi a od ségry jsem dostala tenkrát první díl k svátku. No a byla jsem polapena. Ke knížkám mi chodily i figurky různých částí statku a hlavně samotných zvířat a já se už nemůžu dočkat, až jednou celou farmu vytáhnu a složím. Jenom musím počkat, až budu mít vlastní děti no :D. Celá sbírka nakonec čítá cca 70 knih a jsou moc pěkně udělané.





A pak jsou tu tři knížky, které mě prostě praštily do očí a já si je musela koupit. Díky práci v LK narazím na dětských knížek celkem často. Většinou teda odolám, ale i tak jsem si tam už pár knih koupila. Většinou se jedná o YA žánr, ale i pár dětských jsem si už pořídila. Jsou to třeba Samson a Roberto, Panenka z kostí a Sundej mi měsíc. No, možná, že i tyhle kousky by se daly už zařadit do YA, koukněte sami.







Poslední koupená dětská kniha je ale Mikuláš, Ježíšek, pan Vrána a my, díky které jsem vlastně tento článek napsala. Už jsem o ní psala několikrát, pár fotek jsem dala i na IG, takže bych mohla přestat otravovat, ale prostě to nejde tak snadno. Na tuhle knihu jsem úplně náhodou narazila na nějakém blogu. Vůbec si nevzpomenu jakém, ale ten článek o ní mě ihned přesvědčil, že si ji musím koupit. Nikdy této investice nepřestanu litovat, protože to je přesně ten typ knihy, která se dědí z generace na generaci.




A tak je tady období listování v těchto knížkách. Miluju celý ten svůj rituál, kdy všechny knihy vytáhnu z knihovny a spolu s ostatními, které mám spojené s dětstvím, si v nich listuju a pročítám oblíbené pasáže. Třeba zimní a vánoční část Dětí z Bullerbynu už znám snad nazpaměť :) Vždycky to bývá právě okolo Vánoc a v mém případě by to ani jindy být nemohlo, protože Vánoce jsou moje nejmilejší část roku.

A jako bonus Pexeso s ilustracemi Jiřího Trnky!

Úplně je mi ho líto rozstříhat :D V tomhle stavu ho mám už cca 3 roky :))

Určitě jste si všimli, že v nadpisu je číslovka I. Znamená to jediné a to, že s rozšiřováním knihovny o knihy dětské rozhodně nekončím. Letos jsem si např. Ježíškovi napsala o další dvě, takže pokud mě vyslyší, tak se o to s vámi podělím. Taky si nutně potřebuji doplnit sbírku a leporel o Cvrček a mravenci, Koukám, že vyšel ještě jeden Mikuláš atd. atd. atd. Mám toho moc :D

Přeji vám to příjemný zbytek předvánočního úterý a já ještě než poběžím do postele zabalím pár dárků, ať jsem na příští neděli už připravená.

Váš Andreják

2 komentáře:

  1. Mikulášovy patálie jsou láska! Mám doma Sváteční oběd a jako malá jsem měla Návrat z prázdnin, ale někde se to během stěhování ztratilo, což mě vždycky moc mrzelo. To bych si jednou chtěla pořídit. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsou, viď? :) Já to taky miluju. Ty základní díly jsou kdyžtak v těch LK, takže můžeš začít pořizovat :)

      Vymazat

Moc děkuji za vaše komentáře a zpětnou vazbu :)
Vždy se snažím na všechny odpovědět, ale kdyby to nebylo hned, tak prosím chvilku vydržte <3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...