pondělí 1. ledna 2018

TOP 5 nejlepších a nejhorších knih přečtených 2017

Krásný nový rok 2018!

Doufám, že jste plni sil a elánu do letošního čtení jako já. Já jsem to už nemohla vydržet a letošní první knihu jsem začala číst už včera večer. Letos mám totiž plán překonat svůj dosavadní nejvyšší počet přečtených knih, kterého se mi podařilo dosáhnout právě v roce 2017. Těch knih bylo nakonec 56, což považuju za super číslo. Člověk by ale neměl mít nízké cíle, takže letos bych to ráda dotáhla na rovných 60! No, jelikož nás pravděpodobně opět čeká dovolená na druhé straně světa, tak se trochu děsim, kolik toho vlastně přečíst stihnu. Ale ponasnažit se můžu i tak, že jo.



V rámci čtení chci pokračovat ve výzvě s Marge. Letos budeme začínat knihou Pekařova dcera a rozčítáme ji cca za týden.
Moc se mi taky líbí výzva z databazeknih.cz, které jsem se loni neúčastnila. Letos mě ale vážně zaujala, takže pomalu spřádám plán, kterou knížku kam zařadím. No jen se podívejte sami:

1) Kniha, která byla zmíněna v jiné knize - Na Větrné hůrce

2) Kniha autora, který žil ve vašem kraji - Válka s mloky

3) Kniha s vánoční tématikou - Zvířátka ve vánočním lese

4) Kniha, ve které se jedna z postav jmenuje jako vy - Dobře mi tak, 100 dní štěstí

5) Kniha, která má čtyřslovný název - Will Grayson, Will Grayson

6) Kniha poprvé vydaná v roce vašeho narození
7) Kniha, podle níž byl natočen seriál - Anna ze Zeleného domu

8) Kniha od slovenského autora - Gerda, příběh velryby

9) Kniha, která obdržela cenu Magnesia Litera - P. S.

10) Kniha s tématikou moře - Dívka z inkoustu a hvězd

11) Kniha od více autorů - Harry Potter a prokleté dítě
12) Kniha s válečnou tématikou - Pekařova dcera

13) Kniha poprvé vydaná před rokem 1950 - Povídání o pejskovi a kočičce

14) Kniha s ročním obdobím v názvu - Letní dny a noci

15) Kniha, kde hraje roli knihovna (knihovník, knihovnice) - Stín větru

16) Poslední kniha již nežijícího autora - Chlapec na dřevěné bedně

17) Kniha žánru, který běžně nečtete - Červený vrch (apokalypsa, zombie)

18) Kniha, jejíž děj se odehrává v Brně
19) Kniha o jídle - Hana

20) Kniha poprvé vydaná v roce 2018 - Lykke




O tom, co bude, ale tento článek není, takže se pojďme radši kouknout, co bylo v roce 2017. Představuji vám 5 nejlepších a nejhorších knih, které jsem loni četla. Samozřejmě se jedná o subjektivní hodnocení, takže pokud jste nějakou knihu z mého seznamu četli a máte třeba jiný názor, klidně mi dejte vědět do komentářů. Tak jdeme na to:

BEST 5
Další, které byly super:
Čtenáři z Broken Wheel doporučují
Lizucha
Muzeum prazvláštních věcí
Ve stínu černých ptáků
To je Život!



Nevím, jestli je to štěstí nebo smůla, ale letos jsem neměla sebemenší problém vybrat to nejlepší, co jsem četla. A podle čeho jsem vybírala? Možná to vypadá, že dle obálek, jelikož mi to krásně ladí zelenomodře :D, ale musím vás zklamat, v tomhle ohledu se jedná o náhodu. Knihy, které řadím do své TOP 5 jsou něčím výjimečné, hodně ve mě zanechaly, ale některé mi i hodně vzaly.


V případě Řekni vlkům, že jsem doma mám pocit, že mi vyrvali celé srdce, přežvejkali ho a pak naprosto zmuchlané vrátili zpět. Továrna na sny mi zas naprosto změnila pohled na svět. Z některých knih jsem se dozvěděla o věcech, o kterých mě třeba nikdy nenapadlo přemýšlet, což je přesně něco pro ten můj stále šrotující mozek. Naprosto jsem se zamilovala do magického realismu, za což mi zas děkuje můj imaginární, fantazijní vnitřní svět, který taky pracuje na plné obrátky. Přesvědčila jsem se o tom, že ne každá kniha je pro každého a ne vždy se vyplatí věřit hodnocení od ostatních čtenářů.




Měla jsem obrovskou kliku na super knihy v Levných knihách. V létě se to tam vyrojilo parádními kousky z nakladatelství JOTA a jsem ráda, že jsem si skoro všechny pořídila. Jsem vážně vděčná, ke kolika krásným knihám jsem se loni dostala a už se nemůžu dočkat, co na mě čeká za úžasné příběhy letos.

WORST 5
Další, které nebyly nic moc:
S osudem v zádech


Obrovskou kliku jsem měla i v této kategorii, protože i tady skoro všechny knihy byly z LK, takže jejich koupě mě teďka tolik nebolí :D Naštěstí těch špatných knih nebylo mnoho. A proč se mi vlastně nelíbily? Některé byly napsány naprosto nepoutavě (Zajatec Londýna, Poklad pana Isakowitze), v některých byl šílený zmatek nebo byly napsány strašně zrychleně (Loutkář z ghetta). Všechny jsem ale zvládla dočíst do konce, takže žádná tragédie to nebyla. Hodnocení je to samozřejmě hodně subjektivní, jelikož třeba Espressologie nebo Vánoční zázrak se lidem líbil. V tomto ohledu si proto myslím, že buď jsem už zvyklá na kvalitní YA nebo už jsem tohoto žánru trochu přesycená. Je fakt, že poslední dobou ho tolik nevyhledávám jako předloni, kdy jsem zažila takový soukromý YA BOOM. Uvidíme letos, kdy mám v plánu dalších několik knih z tohoto žánru.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

A co považuji za svůj největší knižní úspěch loňského roku? Pravděpodobně to, že jsem začala pracovat v Levných knihách a díky tomu pořádně přivedla ke čtení svoji mamku. My jsme doma nikdy neměli knihovnu - takovou tu dospěláckou, plnou románů a detektivek, nebo třeba i něčeho odborného. A teď? Mamka musela vyklidit část vitríny, kde měla původně porcelán ze svatební výbavy, a zařídila si konečně svoji vlastní knihovnu, kam jí dodávám nové a nové knižní tituly.

Tak snad to bude tak pokračovat i nadále.

Přeji vám rok plný krásných knižních příběhů a ať jich prožijete co nejvíc!

Váš Andreják

4 komentáře:

  1. Nečetla jsem žádné z těch nejlepších ani nejhorších, ale taky bych určitě našla svou pětku od obojího. Dobré ale je, že už jsem se naučila vybírat si knížky, které mají potenciál mě zaujmout. :)

    Jinak díky za připomenutí, že existuje Databáze knih. Musím tam zase zavítat.:D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nemáš vůbec zač :D Já tam profil nemám, ale výzvu si budu plnit i tak sama u sebe (a pro sebe :)).
      Koukala jsem na tvůj výběr knih, které si nenechat v roce 2018 ujít a musím říct, že máme hodně podobný vkus. Letos se snad dostanu k Janě Eyrový a pokračování Kostičasu :)

      Vymazat
  2. Zaujala mě továrna na sny :) Já mám nejoblíbenější za tento rok - Zázračný úklid :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Továrnu určitě doporučuji :) Na Zázračný úklid se mě nedávno ptala nějaká zákaznice, bohužel u nás není k sehnání, ale už jsem o té knize taky přemýšlela. Všichni ji tak chválí, tak třeba se k ní časem dostanu.

      Vymazat

Moc děkuji za vaše komentáře a zpětnou vazbu :)
Vždy se snažím na všechny odpovědět, ale kdyby to nebylo hned, tak prosím chvilku vydržte <3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...