úterý 16. května 2017

🏯 Việt Nam 2017 - proč, co, jak, s kým 🏯

🏯 Hohohoooo, už je to tady! Dneska startujeme sérii článků o mém tripu do Vietnamu. Tak trochu doufám, že to nedopadne stejně jako s článkama o Peru a Bolívii, které mám ještě stále rozepsané v konceptech a nejsem schopná je dopsat (ostuda, já vím). Pokud by vás ale zajímalo aspoň to, co jsem dopsat stihla, tak to najdete tady, tady, tady a tady.




Dneska začneme takovýma těma základníma věcma. Tím, co je potřeba zařídit před odletem, co jsem s sebou vezla, kde jsem kupovala letenky, co mě překvapilo a co mě naštvalo :D. A taky vám samozřejmě ukážu už nějaké fotky, protože to samozřejmě zajímá lidi úplně nejvíc. Další články už budou přímo o těch konkrétních místech, která jsme navštívili :)




Tak jo, jdeme na to, ať to zbytečně neokecávám. Pěknou zábavu přeju a snad vám i dobře poslouží nějaké informace.

- Do Vietnamu jsme se vydali ve třech a musím říct, že to byl ideální počet. Hotely naprosto běžně nabízely 3lůžkové pokoje, s jízdenkama jsme taky neměli problém a pro mě bylo i parádní, že když jsem potřebovala dopsat deník, udělat větší hygienu nebo prostě jen být chvíli sama, vyslala jsem kluky spolu ven :D



- Cestovali jsme celkem tři týdny, v době od 13.4. - 5.5.. Vyšlo to parádně na plno svátků, takže kluci si v práci brali jen 14 dní dovolený (což je fakt pecka). Plno lidí to bere od severu k jihu. My jsme dojeli od severu jen do centrálního Vietnamu a zpět a myslím, že i tak jsme toho viděli celkem dost. Záleží prostě na člověku. Já jak moc nemusím obrovský vedra, tak se děsim, co by mě na tom jihu čekalo (včetně hmyzu, kterej úplně nenávidim :D).

Naše trasa teda vypadala Hanoj-Ha Long-Lao Cai (Bac Ha, Sa Pa)-Ninh Binh (Trang An, Bich Dong)-Da Nang (Hoi An, An Bang)-Hanoj.

- Letenky jsme kupovali přes www.letuska.cz, kde jsem vždycky našla to nejlepší jak cenově, tak na přestupy. Zpáteční letenka vyšla na 14 024 Kč s Turkish Airlines, takže přestup v Istanbulu. Turkish má super servis (jídlo naprosto boží!), ale tím, že letenky jsou hodně levné, tak s vámi popravdě poletí cokoliv (s náma zpátky letěl na palubě dokonce i pes). Chce to mít trochu obrněné nervy (opravdu obdivuju letušky), ale dá se to.


Letiště v Istanbulu :) dalo se tu krásně spát :)

- Špatnou zprávu mám pro cestující, kterým bývá špatně v dopravních prostředcích, protože tímhle směrem to prostě úplně neuvěřitelně hází. Turbulence jsme měli jak cestou tam, tak cestou zpátky (zpátky jsme dokonce letěli nějakou mega bouřkou), takže se furt natřásáte jak řízky na Vánoce. Cestou tam zvracela půlka letadla, cestou zpět už to bylo lepší, to jsme skoro všechno prospali. Let z/do Istanbulu do/z Hanoje trvá cca 9-11 hodin. Další cca 2 hodiny strávíte v letadle do/z Prahy.

- POZOR! Turkish to dělají tak, že ve Vietnamu to berou rovnou i do Saigonu (Ho Chi Minhovo město), takže pokud letíte z Istanbulu do Saigonu, tak si dáte nejdřív mezipřistání v Hanoji. To samé zpět, pokud letíte z Hanoje do Istanbulu, tak si dáte mezipřistání v Saigonu. Plno lidí to proto dělá tak, že přilítne do Hanoje a odlítá pak z Ho Chi Minha.

- Před cestou jsme tentokrát nezařizovali skoro nic kromě výměny peněz, zajištění pojištění a samozřejmě víz (doporučuji weby www.vietnamista.cz a www.severni-vietnam.cz, kde se dozvíte plno důležitejch informací včetně toho, kde zařídit zvací dopis :). Na osobu jsme pro jistotu vezli 1000 amerických dolarů, ale nakonec jsme mám pocit ani všechno neutratili. Pozor na bankomaty ve Vietnamu, některé vám dají pouze maximálně cca 3000 Kč, takže musíte dělat víc výběrů, což se fakt nevyplatí. Platí se dongama a kurz je 1 000 dongů = 1,111 Kč. V okamžiku se z vás proto stává milionář. Díky kurzu je hodně jednoduché přepočítávání peněz, akorát tam prostě máte o pár nul víc :D

Kuba milionář :D

- V podstatě se vyplatí jet hodně nalehko, jelikož je ve Vietnamu všechno tak levný, že si věci můžete dokoupit. Já jsem nakonec vezla asi 2 tílka, 3 trička, 2 kraťasy a i tak mi přišlo, že toho táhnu zbytečně moc. Nakonec jsme nevyužili ani spacák, což původně bylo v plánu. No vlastně i tu krosnu samotnou jsem si tam mohla koupit :D. Kšiltovku tu seženete třeba za 50 Kč, batoh za 500 Kč. Čerstvé freshe nebo smoothies seženete i za 30 Kč, což si u nás ani nedokážu představit. Bagetu Bánh mi za dvacku, polívku Pho Bo za třicet atd. Tohle jsou teda ale ceny z ulice. V restauracích jsou ceny vyšší, pití za pade, jídlo za stovku i výš.





- Překvapilo mě, že ve Vietnamu se asi vůbec nesolí. Všechno dochucují bylinkama, chili, česnekem. Dokonce ani u stolu v restauraci jsme kolikrát nenašli klasickou solničku a pepřenku. Taky do všeho cpou koriandr, což vám za chvíli začne lézt krkem (já už jsem to pak nemohla ani cejtit). Jí se klasicky hůlkama (ano i polívka Pho Bo nebo Bun Cha) a zaručuju vám, že během chvilky to budete dávat levou zadní. Rozhodně doporučuju ochutnat i jejich čaj a kafe. Já byla nadšená. POZOR! V Hanoji jsme bohužel narazili i na pečené psy. Sice je tu plno lidí chová stejně jako u nás jako domácí mazlíčky, ale stejně se tu prostě dál jedí.



Výbornej čajíček :)

- Ubytovávali jsme se klasicky přes booking.com. Bylo to nejrychlejší, výhodný a spolehlivý. Bydleli jsme v hotelech, guesthousech a homestayích a nikde se nám nestalo, že by byla plíseň, špína, nebo neochotný personál. Trochu horší to tady je s angličtinou, protože opravdu ani v luxusním hotelu kousek od naprosto turistickýho centra nemusí nikdo umět ani slovo anglicky. Nohama a rukama se ale domluvíte v pohodě :D. No a nebo to zkuste česky. Klukům se podařilo jet autobusem s řidičem, který se narodil v Čechách, takže si i pokecali :D.

- V obchodech skoro nikde neuvidíte na potravinách cenovky, prostě jenom pak čekáte, co na vás vypadne při placení. Otázka How much? je sice super, ale pravděpodobně se stejně pořádnou cenu nedozvíte. V obchodech se suvenýry se často dá smlouvat. Pohledy se známkama do ČR jsem sehnala za 1 dolar/ks, což mi přijde docela slušný. Poštu jsme nakonec nehledali, nechali jsme pohledy poslat přes recepci na hotelu (a teďka doufám, aby vůbec došly :D).

Pohledy :)

ŠOPÍNK! :D

- Po Vietnamu jsme cestovali vlakem, což je asi úplně ten nejlepší způsob dopravy. Nejlepší je jet přes noc lůžkovým (soft bed), jelikož vzdálenosti jsou tu celkem velké, takže vám jedna cesta dá i na 8 a více hodin. Z Hanoje do Saigonu je to dokonce snad i 20 hodin. Sice to dost drncá, takže v ČR jsme si pak přišli jak v jinym světě :D, ale vyspat se tam dá. Záchody jsou taky dobrý. Vozy jsou klimatizovaný, během cesty rozvážejí jídlo i pití, které si můžete koupit. My jsme si zkusili cestu i vsedě na soft seat s místníma a jeli jsme 14 hodin vcelku. Tuto variantu už tolik nedoporučuju :D. Jízdenky jsme si kupovali buď sami na nádražích nebo si to nechali zařídit od hotelu, jelikož se několikrát stalo, že hotel nám stopil pasy na celej pobyt a bez pasu si nekoupíte ani prd.




Vlaky tu projíždějí středem města - doslova


- Cestovat na kratší vzdálenosti a výlety se samozřejmě vyplatí na mopedu anebo na kole. My jsme to dali na kole a byl to super zážitek :D. Jinak mopedy jsou tady všude, jezděj si jak chtěj, jednosměrka nejednosměrka, červená, zelená, nezájem. Hlavně v Hanoji je to prostě mazec a přecházení silnice tady probíhá stylem "prostě běž a nekoukej doprava, doleva". Překvapivě to fungovalo, oni se prostě vyhnou :D. Čuměla jsem, co všechno se dá na motorce převážet, od lidí, přes nábytek až po prasata. Nic není problém. Holky tady jezdí s nohama na stranu, nohu přes nohu, vysoký platformy nebo podpatky, normálka :D. Jo a na motorku rozhodně doporučuju koupit roušku. Jinak se udusíte.




Parkoviště pro mopedy :D

- Taky je dobrý si zjistit, kdy jsou ve Vietnamu prázdniny. My jsme to zrovna schytali, takže jsme museli i den čekat na jízdenky, byly plné hotely, turistický oblasti byly naprosto natřískaný a pláže taky. Vietnamci jezděj na prázdniny ve velkym, takže jede třeba 6členná rodina i s malinkatýma dětma.

- Velký bacha si dejte na klimatizace. My jsme to odskákali angínou jako prase. Nejhorší je to v taxíkách, kdy v autě je cca 20°C a venku asi 35 :D. Taxikáři vám navíc skoro nerozuměj, takže domluva jak u blbejch :D. Vedro je tam jinak fakt velký, navíc je to taková ta klasická prádelna, takže máte furt pocit, že jsme ulepený. Popravdě si nedokážu představit jet do Vietnamu v létě. Mikinu jsme vytáhli snad jednou a to jenom u hranic s Čínou v oblasti Sapy.




A to by asi pro začátek stačilo. Bližší informace asi budu psát pak přímo v článcích z určité oblasti, ale i tak, kdyby vás něco napadlo, chtěli byste se zeptat, tak není problém a pište do komentářů.
Další v pořadí bude přímo Hanoj, takže koho tahle metropole s 6 miliony lidma zajímá, tak se těšte.

Peckovej start novýho týdne! :) Já už zas vymejšlim, kam bychom s Kubou v nejbližší době jeli :)

Váš Andreják

4 komentáře:

  1. Na Vietnam nikdy nezapomenu a rozhodně se chci vrátit! Byla jsem tam minulý rok, taky jen na 14 dní, protože přítel nedostal více dovolené, ale i tak jsme si to maximálně užili. Začali jsme jako vy od severu k jihu a cestu v Hoi An ukončili, protože se nám to místo tak moc zalíbilo, že jsme tam nakonec zůstali více dní než jsme plánovali. Od ostatních, které jsme potkali během cesty jsem viděla fotky z jihu a vůbec mě to nemrzí, že už nebyl čas. Akorát snad tedy ty plvoucí trhy a povodí řeky Mekong, tam bych ještě ráda pak koukla :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to moc ráda čtu! Já jsem taky ráda, že jsme skončili nakonec v tom centrálním Vietnamu, protože i tak těch zážitků bylo ažaž :) Hoi An mě bohužel docela zklamal, ale bylo to proto, že jsme zrovna samozřejmě vychytali ty prázdniny, takže všude bylo snad 100x víc lidí než normálně :D

      Vymazat
  2. Vietnam je v mým TOP 10, kam bych se chtěla podívat :) mamka si ho střihla loni na motorce s pár kamarádama a nemohli si ho vynachválit. Dovezla mi i tu jejich klasickou kávičku i s tím "vařítkem", mňam! Navíc vietnamskou kuchyni miluju, i s koriandrem haha!

    Hezky napsané, těším se na další. A díky za milý komentář u mého článku :)

    Zápisky z cest a života v Anglii ⇨ Secrets of M

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty brďo, na motorce to muselo bejt něco :) a s tim kafem naprosto souhlasim, to bylo fakt luxusní :) já jsem si nakonec přivezla plicní embolii jsem zjistila :D v pátek mě hospitalizovali a dneska propouštěli. Opravdu super suvenýr :D

      Vymazat

Moc děkuji za vaše komentáře a zpětnou vazbu :)
Vždy se snažím na všechny odpovědět, ale kdyby to nebylo hned, tak prosím chvilku vydržte <3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...