úterý 2. dubna 2019

Přečteno v březnu 2019 a plížící se čtecí krize

Čtecí krize, vítej!

Už jsme se dlouho neviděly, ale ani mě moc nepřekvapuje, že ses na mě přišla podívat na přelomu března a dubna. Venku totiž začalo být pěkně, co? A to je přesně tvoje chvíle! V tuhle dobu můžu číst sebelepší román, ale tebe to vůbec nezajímá, ty mě prostě odlákáš ven a uplácíš mě sluníčkem stejně jako rodiče uplácí děti sladkostma. A tak se stalo, že se už přes týden crcám s jednou knížkou! No díkybohu, že jsem během března stihla přečíst aspoň takovou tu svoji klasiku 8 knih! Ještě jsem k tomu přidala jednu reading copy, o které zatím nesmím mluvit, takže celkem jsme vlastně na devítce. Na stránky to bez té RC dalo taky celkem slušné číslo - 1966 stran. Je to zatím nejvyšší počet přečtených stran za měsíc od začátku roku. Tak teďka budu doufat, že si zase rychle sbalíš svoje saky paky a ukážeš se tu nejdřív v létě! Ráda jsem tě viděla, ale stačilo.



Tím všechno začíná
Březen jsem odstartovala společným čtením s Marge, s kterou jsme se tentokrát vrhly na YA. Dřív jsme spolu četly v podstatě jen tento žánr, takže jsem si říkala, že bude fajn po té klasice zabrousit do starých vod. A musím říct, že Tím všechno začíná mělo opravdu velice slibný začátek, kdy to nevypadalo na takové to klasické tuctové YA. Měla jsem při čtení zvláštní pocit, že mi kniha má co předat a opravdu jsem cítila, že je v tom něco víc. V tu chvíli jsem se hrozně těšila na další průběh knihy a vývoj děje.


Bohužel tohle nadšení po chvilce vyčpělo, ale ne na dlouho, protože po pár kapitolách se zase objevilo. Vůbec jsem to v tu chvíli nechápala. Vypadalo to totiž, jako kdyby knihu psali dva naprosto odlišní autoři. V jednu chvíli nestíháte podtrhávat zajímavé myšlenky a v tu další je vám úplně trapně za autorku, která sklouzávala ke klasickým YA klišé... Takhle strašně nevyrovnanou knihu jsem opravdu nečetla ani nepamatuju.



Hlavní hrdina byl vyloženě sympaťák, zatímco hlavní hrdinka byla vyloženě kráva. Dar udělat z hlavní holčičí postavy nesnesitelnou debilku měl do této chvíle v mých očích pouze John Green, takže gratuluji Robyn Schneider, která se mu touto knihou dokázala vyrovnat! I když jsem nakonec knihu ohodnotila pouze 2 hvězdičkami, moc se mi líbila myšlenka celé knihy aneb nikdy nic nevzdávejte a i ta největší osobní tragédie nakonec může být inspirací pro lepší život. Já už jsem z tohoto žánru asi fakt nadobro vyrostla.

Možná v jiném životě
A pak jsem se rozhodla zlepšit si náladu a přečíst si knihu, která pro mě byla vyhajpovaná na takové maximum, že jsem se úplně bála si ji přečíst, abych nebyla ohromně zklamaná. A panebože!!!! Panebože, tohle si musíte přečíst!



Pokud milujete společenské romány pro ženy s kvalitními dialogy, rozebírající vztahy a životní rozhodnutí, tak tohle prostě musíte! Já jsem z toho byla úplně v šoku, jak moc je to dobré. Přece jenom kniha skončila u nás v LK, takže v člověku hlodá myšlenka, že to přece nemůže být tak dobré. A ono fakt bylo.



Tahle pecka mě přesvědčilo o tom, abych si koupila i další knihy od autorky vydané v češtině, protože jsem se asi naprosto zamilovala. Tenhle dvojpříběh rozhodně zařadím mezi top knihy letošního roku.

Kavárna v Kodani
A po velké pecce přišlo celkem zklamání. Ani ne z toho, že by příběh byl špatný, ale spíš z toho celkem velkého množství chyb v textu. Hodně se objevovalo zdvojování "se" a nevím proč, i ten překlad mi přišel takový zvláštní. Některá slovní spojení mi prostě neseděla, přišlo mi, že Čech by se takto nevyjádřil...


Každopádně obálka je naprosto překrásná a pokud hledáte oddychové čtení plné hygge a romantiky, tak doporučuji. Jenom bych teda moc nedoporučovala číst po knihách úžasné Taylor Jenkins Reid :D, protože tu asi nic nepřekoná. To byl asi i kámen úrazu u mě a hodně to mé hodnocení ovlivnilo...


Srdeční záležitost
A po Kavárně jsem se rozhodla, že sáhnu po dalším románu pro ženy, který mi už delší dobu ležel v knihovně. Do Srdeční záležitosti jsem se naprosto zamilovala, když jsem si ji tenkrát objednávala za pár korun ve slevě. Protože ta obálka? Ach můj bože! A jak velké překvapení nastalo, když jsem se do knihy začetla a zjistila jsem, že to absolutně vůbec není žádný román pro ženy :D



V tu chvíli mě čekalo necelých 400 stran takového filozofického YA. Nevím, jak to jinak popsat, protože to bylo klasické YA s klasickými problémy puberťáků, kdy se hlavní hrdinka kolikrát chovala spíš tak na 13 než na věk maturantky, ale na druhou stranu plné úžasných myšlenek. Půlku knížky jsem proto musela podtrhávat, protože to prostě nešlo jinak!




Jako bonus jsem si samozřejmě nepřečetla anotaci ani dodatečně, takže další šok mě čekal tak v půlce knížky. Příběh skupinky maturantů se mi nakonec opravdu hodně líbil a rozhodně si dokážu představit, že se ke knize ještě v budoucnosti vrátím. Za těch pár korun dost dobrý výkon.

Duše má být vždy dokořán
V dobré náladě, správně duševně naladěná, rozhodla jsem se dát další šanci poezii. A musím říct, že líp jsem se snad rozhodnout nemohla!



Sáhla jsem totiž po úžasné sbírce básní z Levných knih, která snad byla napsaná přímo pro mě! Ano, až v takové euforii momentálně jsem :D. Tohle bylo naprosto boží! Srozumitelné, o tématech ze života, kterým rozumím. Hodně o přírodě, o podzimu, o lásce, o vztazích. Já jsem tomu rozuměla!!! Chápete? Rozuměla!!! Bože, víc šťastná jsem při čtení básní asi ještě nebyla :D.



Skvostná země
A pak jsem se na doporučení kolegyně dostala ke Skvostné zemi, kterou jsem si pořídila teprve minulý měsíc. Jelikož ví, jak mám ráda takové ty spíš psychologické knihy, tak mi právě říkala, že tohle se mi určitě bude líbit. A měla pravdu!



Neuvěřitelně silná kniha s pro mě opravdu hodně nevšedním tématem. Setkáváme se zde s 10letou Juditou, která žije pouze se silně věřícím otcem. Jí na tom nepřijde nic zvláštního, jelikož je na tento způsob života odpírání si zvyklá, ale ve škole jí to dávají dost sežrat. Judita zažívá celkem drsnou šikanu, dokud se nestane zázrak, o kterém je přesvědčena, že ho způsobila ona sama. V tu chvíli se rozeběhne koloběh naprosto šílených událostí, které jsou tak realisticky popsané, že propadáte naprosté beznaději a máte sto chutí skočit do knihy a jít Juditě na pomoc.


Vývoj celého děje byl nečekaný a opravdu skvěle gradující. A ten závěr? WTF?! Jako tohle si prostě chcete přečíst! Knihu seženete za pár korun v LK a můžu vám zaručit, že těch pár korun určitě nebudete litovat.

Jarní říkadla
A když už začalo do jaro, rozhodla jsem se vrhnout na další sbírku říkadel a básniček z edice Trnka. Tyhle krásné miniknížečky je mi vždycky úplně líto číst, protože je většinou proletím hrozně rychle, takže se je snažím šetřit a dávkovat.



Zimní říkadla jsem si přečetla v zimě, jarní jsem si nechala na jaro, takže teďka mám do léta zase utrum :D. Ale na pokoukání a vzpomínání je to tak neuvěřitelná nádhera! Trnkovy ilustrace ve mně prostě evokují dětství a víkendy strávené s babičkou a dědou na chalupě. Hrozně ráda se k nim proto vracím a moc se těším, až v nich jednou budeme listovat s vlastními dětmi.




R.U.R.
A jedno psycho na závěr aneb já si s tím Čapkem nedám pokoj, i když vím, že se z jeho tvorby dostávám vždycky tak týden minimálně. Ani R. U. R. nebylo výjimkou. Čtení jsem si musela dávkovat, jelikož se mi během něho dělalo až fyzicky špatně. Vždycky mi totiž došlo, v jaké době tohle Čapek psal a jak šíleně moc je jeho tvorba nadčasová. On musel být naprosto geniální.



Díky bohu, že jeho díla většinou končí alespoň s malou špetkou naděje na to, že lidstvo na tom není až tak hrozně špatně. I tak ale jeho hry ani próza nejsou pro slabé povahy. Já se už celkem dlouho odhodlávám k tomu, abych na nějaký jeho počin šla do divadla, ale obávám se, že jsem asi ještě nedospěla do té správné životní fáze.


Než jsem stihla dopsat tenhle článek, vypadá to, že čtecí krize se už nabažila a snad opravdu pomalu odchází. Během zítřka určitě dočtu tu šílenost, s kterou se teďka trápím, a pak už to snad půjde jako po másle. Ale raději nebudu předbíhat, přece jenom začalo být venku pěkně a chaloupka čeká! Tak uvidíme po tomto víkendu.

Dejte mi do komentářů vědět, co jste v březnu přečetli vy a jestli jste četli některou z mých březnových knih.

Krásný první dubnový týden!

Váš Andreják

2 komentáře:

  1. R.U.R. je asi má nejoblíbenější hra od Čapka a moc bych si přála ji někdy vidět "naživo", ale v žádném repertoáru jsem ji už dlouho neviděla. Což je škoda, protože mi to přijde dneska dost aktuální... :)
    Já jsem četla v březnu ledasco, byť toho nebylo mnoho. Tak třeba jsem poslouchala třetí díl Hry o trůny a dočetla HP 3 v němčině. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No přesně! Taky mi to téma přijde hodně aktuální, takže je škoda, že R.U.R. nikde moc nehrajou... Já teďka nečtu skoro vůbec. Mám rozečtené tři knihy a doufám, že aspoň dvě z nich do konce měsíce dočtu. Je to se mnou nějak marné poslední dobou :D

      Vymazat

Moc děkuji za vaše komentáře a zpětnou vazbu :)
Vždy se snažím na všechny odpovědět, ale kdyby to nebylo hned, tak prosím chvilku vydržte <3

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...